عمليات نصر 4


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

مرور كوتاهی بر عمليات:

در ادامه عمليات کربلای 10،عمليات نصر 4 با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران،در چند محور،درمنطقه شمالی استان سليمانيه و با هدف پيش روی به سوی شرق سليمانيه و تصرف شهر ماووت در تاريخ 31 خرداد 66 با رمز مبارک «يا امام جعفر صادق(ع)» در ساعت 2 بامداد،از قرارگاه نجف آغاز شد. 

ماموريت اصلی در اين عمليات تصرف و تامين شهرک ماووت بود،که به عهده لشکر قدس گيلان گذاشته شده بود.برای اين مهم ابتدا می بايست ارتفاع ژاژيله تصرف و تامين،و سپس تک برای تصرف و تامين شهرک ماووت ادامه می يافت.لذا قرار شد تدابير مربوط به امور رزم و عمليات لشکر قدس توسط سردار شهيد حسين املاکی صورت گيرد.

در اين عمليات لشکر 14 امام حسين(ع)در جناح راست و لشکر 25 کربلا در جناج چپ لشکر قدس گيلان ماموريت داشته اند.

نيروهای اطلاعات لشکر قدس که باهمت سردار حسين املاکی به کادر مجربی تبديل شده بودند،توانستند به عمق مواضع دشمن نفوذ،و راههای مناسبی را برای عبور گردانهای پياده کشف نمايند.

در اين عمليات لشکر قدس با 2 تيپ،به استعداد 5 گردان پياده،موفق شد طی 2 مرحله ماموريت خود را صد در صد با موفقيت به انجام رساند.سرعت عمل رزمندگان لشکر قدس به حدی بوده که معاون تيپ مستقر در ژاژيله عراق به اسارت نيروهای اسلام درآمد.در اين عمليات رزمندگان اسلام در 2 شبانه روز موفق شدند به اکثر اهداف مورد نظر دست يابند.نيروهای دشمن نيز متقابلاً در روزهای بعد چندين باراقدام به پاتک کردند که همه اين اقدامات به شکست انجاميد.

در جبهه خودی نيز با اعزام يگان های تازه نفس به منطقه چند عمليات به منظور دفع نواقص محورهای شاخ قشان و تپه دو قلو انجام شد.اين عمليات پس از 15 روز پايان يافت که نتايج آن: آزادسازی شهر ماووت و ارتفاعات ژاژيله،شاخ قشان،يال غربی،گولان،تپه دوقلو(بالو کاوه)،دشت بالوسه و نيز ترميم برخی از خطوط پدافندی عمليات کربلای 10 بود.در اين عمليات تعداد 557 نفر از نيروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند و بيش از 6000 نفر از نيروهای دشمن کشته و زخمی شدند.در اين عمليات فرمانده تيپ 2 قدس گيلان سردار شهيد مهدی خوش سيرت به شهادت رسيد. 

گردانهای عمل كننده:

 رمز عـــــــمليات                   يا امام جعفر صادق(ع)

منطقه عملياتی                    با هدف آزادسازی شهرماووت عراق و ارتفاعات

تاريخ عــــمليات                     66/3/31  

 گردانهای عمل کننده

گردان کميل

گردان ميثم

گردان حمزه

گردان امام حسين(ع)

گردان ادوات

گردان تـوپخـانه

گردان ابوالفضل(ع)

گردان پدافند

گردان زرهی

 

نتـايج عمليات:

مناطق آزاد شده

شهر ماووت ارتفاعات ژاژيله وشاخ قشن ارتفاعات 1492،1403،1439،1520 ، 1530،1540 (مساحت مناطق آزاد شده 50 کيلومتر مربع) تجهيزات منهدم شده دشمن دهها قبضه انواع آتشبارتعداد زيادی خودروی نظامی دهها دستگاه تانک و نفر بر تعداد زيادی مهمات وسلاح سبک و سنگين يگانهای منهدم شده دشمن تيپ های 66، 68 و 65 نيروی متخصّص تيپ 99 مکانيزه تيپ های 3 ، 5 ، 7 از گارد رياست جمهوری.تعداد کشته و زخمی بيش از 5500نفر تعداد اسراء 560 نفرغنايم چندين دستگاه تانک ونفر بر دهها قبضه سلاح سبک وسنگين با مهمات. 



 





:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 814
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 31 خرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com